sexta-feira, 30 de novembro de 2007

Ihmisen sisimmässä on kaikki tieto

"Jollei ihmisen sisimmässä olisi käsitystä kaikesta mitä on olemassa, ihminen olisi täysin sokea todellisuudelle. Meidän on myönnettävä, että ulkoisessa todellisuudessa oleva vastaa (vaikka vain pientä osaa) siitä mikä on olemassa sisäisessä todellisuudessa. Sen vuoksi on välttämätöntä, että on olemassa universaalit (universaali tieto) josta kaikki saa alkunsa ja joka pitää yllä kaikkea. " (Keppe: Universaali ihminen)



Se tarkoittaa, että meillä on sisäinen, sisäsyntyinen tieto kaikesta olemassaolevasta sisimmässämme. Havainnot ja tiede vain vahvistavat, onko idea oikea vai vääristetty. Jos lapsi näkee pienen koiran ja hänelle kerrotaan, että se on koira, hän tunnistaa seuraavana päivänä näkemänsä suuren koiran samoin koiraksi, eikä luule sitä lehmäksi, koska universaali käsitys koirasta on hänen sisimmässään. Jokaisessa kulttuurissa tietenkin annetaan koiralle sitä kuvaava sana kulttuurialueen kielen mukaan. Mutta käsite on sama. Luoja on asentanut meihin ikään kuin perusohjelman, jonka mukaan me voimme tietää ja tunnistaa kaiken. Meillä on siis tieto kauneudesta, hyvyydestä, totuudesta, oikeudenmukaisuudesta, rakkaudesta, työstä, auttamisesta, jne. Lapsetkin sanovat: tämä ei ole reilua - kuinka he voivat tietää mikä on reilua?



Kun kuuntelemme modernia klassista musiikkia, voimme havaita että säveltäjä on enemmänkin halunnut sekoittaa universaalin estetiikan, muodon ja harmonian. Siksi me tunnemme että sellainen musiikki sotii universaalia kauneutta vastaan ja kuuntelukokemus on piinallinen. Usein saatetaan ajatella, että uusi musiikki on vanhaa parempaa, vain koska se on uutta. Uutta musiikkia kuunnellessa voi myös usein havaita, että säveltäjä on ympännyt yhteen valtavan määrän nuotteja, ilman inspiraatiota - siis ilman kokemusta kauniista.


Muodot sinänsä ovat pysyviä ja pyhiä. Niinpä ihmisen ei koskaan tulisi murtaa tai muuttaa niitä, niinkuin tapahtuu vaikkapa kloonauksessa. Siinä tapauksessa ihminen on ottanut Luojan aseman itselleen ja pyrkii luomaan jotain, jonka ei tulisi olla olemassa. Mutta jollei ihminen toteuta niinkään omaa tahtoaan, vaan enemmänkin mukautuu todellisuuteen, häntä pidetään kiinnostamattomana, ikään kuin hän olisi tyhmä kyllämies.



Universaaleja ( esimerkiksi kauneutta) ei myöskään voi todistaa, koska ne ovat itsestään selviä: kiivaat keskustelut niistä ovat enemmänkin älyllistä saivartelua. Useimmat meistä ovat samoin kohdanneet ihmisiä, jotka sanovat: miten todistat että Jumala on olemassa? Kuinka voisi todistaa, että hän EI ole olemassa? Jokainen tietää, että Hän on, sen todistaminen on tarpeetonta. Kuinka voisi todistaa, että todellisuus on olemassa? Röyhkeytensä vuoksi ihminen suistaa itsensä helposti älylliseen liejukkoon, jossa käydään keskustelua, joka on perusteiltaan epärehellistä.



Se että me emme seuraa universaaleja (esimerkiksi luonnon lakeja) aiheuttaa periaatteessa kaikki ongelmat. Kun lehmät pantiin syömään lehmiä, ne tulivat hulluiksi. Lehmän pitää syödä ruohoa - silloin se tuottaa hyvää maitoa. Jos me ihmiset havaitsisimme, että elämä on pyhää, joka hengenveto on pyhää, me emme tärvelisi planeettaamme, vaan hoitaisimme sitä ja kaikkea muutakin, kuin suurta aarretta. Ihmisen elämästä on hävinnyt pyhyys, koska hän ei halua sitä.

"Jos univsaalit käsitteet tulevat mieleen, ne tulevat sinne jostakin (ja se jokin on mieltä ylempää), koska niiden alkuperä voi olla vain jokin mieltä korkeampi. Sen vuoksi Korkeamman Olennon olemassaolo, joka on absoluuttinen universaali, on vääjäämätöntä, ja siitä saa alkunsa ihmisen ajattelu - siinä tapauksessa, että sitä ei ole tuhottu kieltämisen tai hylkäämisen kautta."(Keppe: universaali ihminen)

Ihmisen taso riippuu siitä kuinka pitkälle ja syvästi hän kytkeytyy kaikkea ohjaavaan Pyhään Olentoon, joka on täydellistä onnea ja älyä. Historian suurmiehet, Mozart, Lincoln, Martin Luther King, Gandhi jne ovat olleet syvästi integroituneita siihen ja siksi he ovat säilyttäneet sivilisaatiotamme. Nyt koko sivilisaatiota ollaan ajamassa hajoamistilaan. Siksi ihmisen kateuden ja nurinpäinkääntyneisyyden havaitseminen on ainoa mahdollisuus pysäyttää se suistuminen.

"Pyhät on pihlajat pihalla
pyhät on marjat pihlajan
marjaset sitä ei pyhemmät
marjaset sitä ei pyhemmät

Pyhä on kuusikon käkönen
pyhä on suvinen ilta
pyhempi juhannusjuhla
pyhempi juhannusjuhla"

sanoo Eino Leino

Pyhyys ei ole kadonnut, vain ihmisen silmät ovat tulleet sille sokeiksi.


ML
voit aina lähettää palautetta osoitteeseen:
mmailto:markku@stop.org.br

Nenhum comentário: