Aristoteleen käsitys oli ja on edelleen voimakkaasti vallalla. Suuren muutoksen ajatteluun toi saksalainen filosofi Leibniz (1646 -1716), joka laski perustan uudelle sisäisen tiedon käsitteelle: "Älyn alueella ei ole mitään mikä ei olisi tullut sinne aistien kautta, paitsi itse äly." Hän siis tunnisti itse instrumentin, älyn itsenäisen olemassaolon. Immanuel Kant (1724 - 1804) vei asiaa eteenpäin sanomalla että "havainnot ilman käsitteitä ovat sokeita" - siis että on oltava instrumentti ja käsitteet, jolla me tulkitsemme todellisuutta - olkoonpa sen nimi sitten ymmärrys, sielu, psyykkinen elämä tai minä. Kantin idea oli, että äly luo käyttämänsä käsitteet.
"Minulla on vakaumus, että Jumala luo suoran yhteyden ihmiskuntaan esteettisyyden välityksellä: musiikki on Luojan ääni, veistokset ja maalaukset ovat Hänen muotojensa ja väriensä ilmentymiä, arkktitehtuuri on pyhän luomakunnan kuvajainen, kaiken kaikkiaan, kauneus on liitoskohta , joka muistuttaa meitä meidän yliluonnollisesta alkuperästämme." (Keppe:"Sosiopatologia")
Eikö ihmisiä luokitella vaatetuksen, auton, rodun, uskonnon ja sen mukaan, kuinka paljon hän on onnistunut kasaamaan rahaa omalle tililleen ihmisten yhteisestä varannosta. Eivätkö tv-ohjelmat näytä väkivaltaa ja huumeiden myyntiä, aivan kuin todellisuus olisi sellainen. Eikö ihminen ole alistettu palvelemaan rahaa ja pankkilaitoksia, eikä niin että raha palvelisi ihmisiä ylipäätään. Se on juuri virtuaalitodellisuutta.
"Me synnymme jumalallista varten ja voimme hyvin, kun hyväksymme sen. Siitä päivästä lähtien kun ihminen hylkäsi totuuden, hän on elänyt takertuneena olemassaolon vieraannuuttaviin muotoihin, varmasti kaikkein voimakkaimmin juuri fyysiseen elämään. Sen vuoksi ihminen ajattelee, että kaikkein suurin oleassaoleva nautinto tulee juuri aisteista - ja hänen pyrkimyksenään on unohtaa se suunnaton onnellisuus, joka tulee psykologisesta elämästä." (Keppe: "Kirkastuminen")
"Kauneuden toteuttamista voi verrata jumalalliseen ilmestykseen, joka tulee suoraan intuitiosta, tunteesta (rakkaudesta) ja aistien välityksellä jopa kontaktista asioiden olemukseen; se on kaikkein korkeinta tietoa, koska sitä ei ole vielä turmeltu järjen epäilyksillä, joista tulevat kaikki luodun maailmankaikkeuden täydellisyyden häiriöt (kateuden vuoksi)."(Keppe: "Sosiopatologia")
Eikö suuri taide anna meille aavistusta siitä, mitä on Jumalan valtakunta, tai taivas, joka on myös ihmisen sisimmässä. Me tunnemme heijastuksen siitä suunnattomasta ihanuudesta, kun kuuntelemme Bachia, Mozartia, Tchaikowskia tai Rachmaninovin pianokonserttoja tai Chopinia.
Toisaalta klassinen musiikki koskettaa ihmisen sisimmässä myös niitä tunteita - surua, pettymystä, vihaa jne - joita me emme halua tiedostaa. Siksi sen kuunteleminen on syvän terapeuttista.
"Taide on tie totuuteen, se on itsessään juuri yhteyttä Luojaan...taiteilija ei koskaan paljasta vain näkyvää luontoa, vaan hän elää muita luotuja edistyneemmällä tasolla - sillä hän on lähempänä maailman todellisuutta, hän on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä." (Keppe:"Sosiopatologia")
" Lähettää valoa ihmisen sydämen pimeyteen - sen tulee olla taiteilijan velvollisuus" (Robert Schuman).
"Ilman pienintäkään epäilystä, on olemassa geneettinen muisti, joka ulottuu ihmisen mielen sisällä vuosisatojen päähän - muistikuva ihanasta menneisyydestä, joka on kuin upotettuna meidän sisimpäämme ja saa meidät kaipaamaan sinne takaisin. (Keppe: "Triloginen raamattu")
"Olen vakuuttunut, että on olemassa jumalallisen ajattelyn virtoja, jotka saavat eetterin värähtelemään, ja se, joka tuntee sen värähtelyn, tunteen inspiraation. "(Richard Wagner, 1813 - 1883)
"Maailmankaikkeuden sielu on muodostunut energiasta: kaikki voima on näkymätöntä, mutta me voimme tuntea sen vaikutuksen - sanokaamme, että se on näkymätöntä ulkoisille aisteille, mutta meillä on siitä kuitenkin aistimus sisäisten aisitemme välityksellä...siksi nerous, terveys ja estetiikka (kauneus) riippuvat käyttäytymisestä, joka on kaikken lähimpänä alkuperäistä ydintä." (Keppe:"Uusi fysiikka")
Alkuperäisen ytimen luo kulkeminen on tiedostamista - meissä olevan hyvän ja sen esteeksi valitsemamme pahan tiedostamista.
ML
markku@stop.org.br
Nenhum comentário:
Postar um comentário